Dokuz Eylül Üniversitesi’nde (DEÜ) engelli bireylerin yaşamlarındaki eksiklikleri belirlemek, engelli hakları bilincini artırmak ve çözüm önerileri geliştirmek amacıyla ‘Engelli Hakları Sempozyumu’ düzenlendi. Gelişmişlik düzeyinin ekonomik verilerden çok kadınlar, çocuklar, yaşlılar ve engelli bireyler için yaşamın sürdürülebilir olmasıyla ilgili olduğunu ifade eden DEÜ Rektörü Prof. Dr. Nükhet Hotar, “İnsan hayatına saygı duyulmadığında;  dezavantajlı gruplar korunup kollanmadığında ve hakları da verilmediğinde; gelişmişlik kavramı eksik kalmaya mahkumdur” dedi.

Dokuz Eylül Üniversitesi’nde (DEÜ) Dünya Engelliler Günü etkinlikleri kapsamında ‘Engelli Hakları Sempozyumu’ düzenlendi. Dokuz Eylül Üniversitesi Rektörlüğü’nde gerçekleştirilen etkinliğe DEÜ Rektörü Prof. Dr. Nükhet Hotar, Büyükelçi Naciye Gökçen Kaya, dekanlar, akademisyenler ve öğrenciler katıldı. Sempozyumda Buca Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölümü Öğrencisi Yağmur Doğdu tarafından müzik dinletisi gerçekleştirilirken, 5 yaşında geçirdiği kaza sonucu kollarını kaybeden Ayşe Işık tarafından da canlı resim performansı sergilendi. 2019-2020 yılında üniversiteye kayıt yaptıran özel eğitim öğrencilerine teşekkür belgesi takdim edildi. Etkinlikte DEÜ Hukuk Fakültesi Dekanı Prof. Dr. M. Refik Korkusuz ve DEÜ’lü öğrenciler ‘Engelli Haklarına Erişimi’ konulu bir açık oturum, Prof. Dr. Mehmet Şevki Sözen tarafından ise ‘Engelli İstismarı ve Adli Tıbbi Yaklaşım’ konulu sunum gerçekleştirildi. Açılışta konuşan Engelsiz Dokuz Eylül Koordinatörü Araş. Gör. Filiz Karadağ Maba, gün boyu sürecek oturumlarda, birey olarak engelli vatandaşların hakları, yaşadıkları sorunlar ve çözüm yollarının ele alınacağını kaydetti.

DEÜ ÖRNEK OLUYOR

Dokuz Eylül Üniversitesi’nde, engelli haklarının iyileştirilmesi konusunda birçok üniversiteye örnek teşkil eden çalışmalar yapıldığını ifade eden Dokuz Eylül Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Nükhet Hotar, Rektörlük ve Engelsiz Dokuz Eylül Koordinatörlüğü tarafından eğitim faaliyetlerinin ve fakültelerin engelli bireylere uygunluğunun sağlandığını ifade etti. Rektör Hotar, “Türkiye’nin köklü yükseköğretim kurumlarından biri olan üniversitemiz, engelli bireylerin kişisel ve mesleki gelişimlerine; toplum içinde sorumluluk almalarına; üretimden karar alma süreçlerine kadar bütün noktalarda yer almalarına önem vermektedir. Çünkü üniversitemiz yüksek insani değerlere dayalı, bilim ile geleceği inşa etme anlayışına sahip bir kurumdur. Bu yönüyle bütün çalışmalarını büyük bir özen ve hassasiyetle yürüten üniversitemiz, başta mensuplarımız olmak üzere toplum hayatımızın her noktasına ulaşmayı hedeflemektedir. Üniversitemizin bu duruşu, insana yatırım yapma üzerine şekillendiğinden bunun dışındaki ötekileştirme, yok sayma, görmezden gelme gibi bilinçsiz eylemlere asla izin verilmemektedir. Dolayısıyla üniversitemiz hem sosyal sorumluluk projeleri yürütmekte hem de bir kamu kurumu olarak yönlendirme yapmaktadır. Bu bağlamda milletimiz için her zaman daha iyisini yapmak, bizim yönetim anlayışımızın da temelini oluşturmaktadır. Biz engelli bireylerin topluma kazandırılmasında da her zaman örnek olmayı arzuluyoruz. Dolayısıyla önümüzdeki dönemde planlarımızı bu çerçevede şekillendirmeye devam edeceğiz” dedi.

İLK YASA 2004’TE ÇIKTI

Toplumun tümünü ilgilendiren bir konuda ilk kanunun 2004 yılında çıktığını hatırlatan Rektör Hotar, “Ülkemizde yaklaşık 8.5 milyon engelli nüfusumuz var. Bu kadar önemli bir nüfusu; ailesiyle ve yakınlarıyla değerlendirdiğimizde toplumun tümü demektir. Bütün değerlendirmeleri, 2004’ten bugüne kadarki süreçte değerlendirmenizi rica ediyorum. Daha sonra yapılan çalışmalar neticesinde Engelli Hakları 2010 yılında Anayasa’ya girdi. Ülkemiz, son yıllarda özellikle engelli vatandaşlarımızın sosyal imkanlarının geliştirilmesi; temel hak ve hürriyetlerinde hak ettikleri düzenlemelerin yapılması adına ciddi mesafe kat etmiştir. Bu umut vericidir. Devletimiz burada bir ayrıcalık yapmayı değil, öncelikle şartları eşitlemeyi hedeflemektedir. Daha fazlasını yapmak ise birey ve toplum hayatımıza bilim ve eğitim ile nüfuz etmeyi gerektirmektedir” diye konuştu.

“EĞİTİM ANAYASAL HAKTIR”

Gelecek kuşakları yetiştiren öğretmenlerin bu konudaki algılarını arttıracaklarını belirten DEÜ Rektörü Prof. Dr. Nükhet Hotar, “Bu noktada Eğitim Fakültemiz bünyesinde ayrı bir çalışma yürütecek ve öğretmen adaylarımızı bilgilendireceğiz.  Kütüphanemizdeki mevcut sesli kitap sistemini revize edeceğiz. Ders materyallerinin alternatif formatlarda sunulması için birimlerimizle görüşme halindeyiz. Ayrıca Kampüs Oryantasyon Sistemi sayesinde kurumumuzla ilgili bilgilendirici temel kitapçıkları Braille alfabesi ve elektronik formatta sunulmasını sağlayacağız. Etkinliklerde işaret dili çevirmeni bulundurmaya özen göstereceğiz. Bunun dışında engelli akademik ve idari personelimizin de ihtiyaç duyduğu her konuda gereken desteği veriyoruz. Bundan sonra da aynı şekilde yolumuza devam edeceğiz. Eğitim görmek ve çalışmak anayasal bir haktır. Bu gerçekliğin bilerek ya da bilmeyerek ihlal edilmesine sebep olacak tutum, davranış ya da uygulamalara kesinlikle müsaade etmeyeceğiz. Bu konuda duyarlı olduğumuzu da önce kendimizde göstereceğiz” ifadelerini kullandı.